VÆRD AT VIDE

Er du i tvivl om, hvordan det hele foregår, når du skal starte til yoga?

Selvom du altid er velkommen,  så er her et par spørgsmål, som det kan være rart at have fået et svar på, inden du starter.

HVILKET HOLD ER BEDST FOR MIG?

Vi mener, at du uanset niveau kan deltage på alle vores klasser. Vi tilbyder skaleringer som giver dig mulighed for at tilpasse din praksis og udvikle og udfordre dig selv. Det du bør overveje er, om du ønsker en time med høj eller lav intensitet og det resultat du ønsker at få ud af træningen.

FÅR JEG NOGET UD AF EN TIME MED LAV INTENSITET?

Bestemt. En rolig time har mange positive effekter på kroppens funktioner. Blid yoga kan have en beroligende effekt på dit nervesystem og sænke stress og muskelspændinger. Ud over at skabe ro og afspændthed i krop og sind kan en time med fokus på den dybe vejrtrækninger skærpe din udholdenhed, koncentration og fokus.

SKAL JEG VÆRE SMIDIG FOR AT DYRKE YOGA?

Det er en udbredt misforståelse, at yoga handler om at slå knude på sig selv. Fleksibilitet i sig selv, er ikke et mål, eller en forudsætning for at dyrke yoga; det er en sideeffekt. 

HVAD BØR JEG HAVE PÅ?

Bær tætsiddende tøj, gerne noget som er svedtransporterende – så som lycra eller dry-fit. Undgå store bomulds t-shirts som vil falde af i stående foroverbøjninger. Du har bare tæer i timen.

HVAD SKAL JEG HAVE MED?

Vi anbefaler, at du medbringer et lille håndklæde og en flaske vand. Yogamåtter til ikke-opvarmet yoga, bælter, blokke og tæpper kan du låne uden beregning i alle studios. Yogamåtter og håndklæder til hot yoga kan lejes.

BØR JEG SPISE INDEN TIMEN?

For de fleste, er det rarest at dyrke yoga på tom mave. Frugt eller lette snacks inden timen er fint. En god tommelfingerregel er, at undgå at spise et stort måltid senere end 3 timer inden timen starter. Men alle kroppe er forskellige, så prøv dig frem og mærk efter. 

JEG ER GRAVID OG VIL GERNE DYRKA YOGA, KAN JEG DET?

Som med alle andre træningsformer, er der nogle retningslinjer, du bør følge. Sørg for at få grønt lys fra din læge eller jordemoder til at træne, lyt desuden til din krop og hold øje med faresignaler så som skader, overophedning eller overanstrengelse. Imidlertid kan alle vores holdtyper praktiseres af alle, hvis der tages hensyn til individualiteter og modificeres ud fra dem. Der kan være nogle stillinger, så som omvendte og maveliggende, der kan være uhensigtsmæssige for den gravide. Husk desuden at konsultere med din læge hvis du allerede dyrker eller ønsker at dyrke hot yoga.